Praktische info

  • Aanmelden en wachttijd

    De wachttijd tot de eerste afspraak is wisselend. In de afgelopen maand was de gemiddelde wachttijd 6 weken. De komende weken (vanaf 1 mei 2024) is de schatting dat de wachttijd rond de 8 weken ligt. Dit is een schatting en is onder meer afhankelijk van het aantal aanmeldingen. De behandeling kan aansluitend starten.


    U kunt zich aanmelden door te bellen naar 06-40588602 op werkdagen tussen 13 en 14 uur. 

    U kunt mailen naar info@praktijksmeets.nl of voor het sturen van privacygevoelige informatie, vraag mij om u te mailen vanuit zorgmail; dan kunt u via extra beveiligde mail beantwoorden. Ik zal dan contact opnemen om een afspraak te plannen. 


    Zorgverleners met een zorgmailadres kunnen hier rechtstreeks naar mailen: praktijksmeetscoachingentherapie@zorgmail.nl 

    Huisarts kan de verwijsbrief versturen via Zorgdomein.


    We bespreken aan de telefoon (pre-intake) wat de reden van aanmelding is. Ook bespreken we de praktische zaken; welke zorg wel en niet vergoed kan worden door de verzekekering en wat voor u de best passende optie is. 


    Indien we een afspraak maken, ontvangt u een email met de bevestiging van de afspraak en bijgevoegd informatie over de voorwaarden van mijn praktijk en een intakeformulier dat ik u vraag bij de eerste afspraak ingevuld mee te nemen.


    Wachttijdbemiddeling:

    Wanneer de wachttijd lang is en u niet zo lang wilt of kunt wachten, kunt u contact opnemen met de verwijzer of met de zorgverzekeraar om te vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan u ondersteunen zodat u binnen 4 weken een intakegesprek krijgt bij een (andere) zorgverlener en binnen 10 weken met behandeling kunt starten. Dit zijn de normen die hiervoor gehanteerd worden. 



    Er is een mogelijkheid voor overbruggingsgesprekken tijdens de wachttijd via stichting Korrelatie: zie deze link voor meer informatie. 



  • Tarieven en vergoeding

    Bij Praktijk Smeets kunt u terecht met veel verschillende klachten of vragen.


    Via verzekering:

    Individuele therapie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed  (dit geldt voor zorg die valt onder Generalistische Basis GGZ , dit is verzekerd via de basisverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of u aanvullend verzekerd bent). 

    De praktijk is BIG-geregistreerd en voldoet aan de voorwaarden van het kwaliteitsstatuut. Bij Praktijk Smeets kunt u terecht met veel verschillende klachten of vragen, voor individuele of relatiegesprekken. 


    De voorwaarden voor vergoeding van individuele therapie (vanaf 18 jaar) zijn de volgende:

    *  Er is een verwijsbrief van de huisarts vanwege voor vergoeding in aanmerking komende diagnose (zoals bijvoorbeeld een depressie of een angststoornis). 

     *  De verwijsbrief is niet ouder dan 9 maanden. 

     *   De verwijsbrief bevat voldoende informatie over uw persoonsgegevens, gegevens van de huisarts incl. AGB-code, dat het om verwijzing naar de GB GGZ gaat, (vermoeden van) DSM-V stoornis en de reden van verwijzing. De brief moet geschreven en gedateerd zijn vóór het eerste gesprek met de behandelaar.

     *   De diagnose kan door de psycholoog bevestigd en gesteld worden.


    Contracten:

    CONTRACTEN VOOR 2024 ZIJN GELIJK AAN DIE VAN 2023.

    Voor 2023 en 2024 heeft de praktijk WEL EEN CONTRACT  met Zilveren Kruis, Aevitae, Interpolis, FBTO, Prolife, De Friesland, DSW, Stad Holland, ASR, Ditzo, Amersfoortse, Menzis, Anderzorg, ONVZ, Jaaah, ENO, Zorg en Zekerheid, VVAA,  Holland Zorg, PNOzorg, BeterDichtbij, Salland Zorgdirect, OMW, VGZ, IZZ, IZA, UMC, Univé, Zekur, Bewuzt, MVJP, Blue, Promovendum, Besured, National Academic, Zorgzaam Verzekerd.

    Dit betekent dat wanneer u voldoet aan de voorwaarden de gesprekken vanuit de basis ggz bij uw verzekeraar worden ingediend en direct worden vergoed. 


    Voor 2023 en 2024 heeft de praktijk GEEN CONTRACT met CZ, OHRA, Nationale Nederlanden.

    Wanneer u bij een van de verzekeraars verzekerd bent waar de praktijk geen contract mee heeft, dan wordt er voor de intake (60 minuten) 160 euro afgerekend, voor de vervolgafspraken (45 minuten) 120 euro. Dit zijn tarieven die vallen binnen de regels van de Nederlandse zorg autoriteit. 

    U krijgt een factuur welke u zelf kunt indienen bij uw zorgverzekeraar. Een gedeelte hiervan wordt vergoed, afhankelijk van uw polis en verzekeraar (minimaal 65%). 


    Houdt u wel rekening dat uw eigen risico door de zorgverzekeraar bij u in rekening wordt gebracht. 


    Kosten niet nagekomen afspraak / verzet binnen 24 uur; zie onderaan de pagina.


    -------------------------


    Een dienst die niet vergoed wordt door de verzekering is relatietherapie. Ook is het mogelijk (als aanvulling op een verzekeringstraject) behandelgesprekken op eigen kosten boeken. 


    Tarieven:

    De volgende tarieven gelden voor sessies die niet via de verzekering lopen:

    Individuele therapie:  eerste afspraak: €120,- (60min.) vervolgafspraak  € 95,- 

    Individuele therapie is vrijgesteld van btw.

    Relatietherapie (60 min.): € 115,- (incl. 21 % btw). 



    Afspraken die niet via de verzekering lopen worden direct contant  afgerekend of per pin betaald.



    -------------------------------------------



    Buiten de verzekering:

    Voor bepaalde diagnoses (o.a. aanpassingsstoornis, rouwverwerking) kunt u terecht bij de Praktijkondersteuner-GGZ bij de huisarts (POH-GGZ).

    Indien u dit wilt, kunt u ook hiermee bij Praktijk Smeets terecht op eigen kosten.



    ------------------------------------------------


    Tarieven van gecontracteerde zorg  

    Bij gecontracteerde zorg gaat de factuur rechtsstreeks naar uw zorgverzekeraar. Het tarief dat per gesprek gedeclareerd wordt is vastgelegd in een contract met de zorgverzekeraar. 

    Deze tarieven liggen allemaal binnen de marges die zijn vastgesteld door de Nza (Nederlandse Zorgautoriteit).  Het tarief verschilt ook afhankelijk van het type afspraak (intake/behandeling) en de duur van een gesprek. 



    --------------------------------------------------



    Als er meer nodig is:

    Voor trajecten in de GB GGZ wordt vooraf een inschatting gemaakt van wat er nodig is; traject kort, middel of intensief. Als tijdens een traject in de GB GGZ blijkt dat er meer nodig is, dan kan het plan bijgesteld worden om bijvoorbeeld in plaats van traject ‘middel’ voor traject ‘intensief’  te kiezen. Indien er meer nodig is dan traject ‘intensief’, dan kunt u doorverwezen worden naar de Specialistische GGZ. 

    Voor mensen die na een traject GB GGZ verder willen bij Praktijk Smeets op eigen kosten is dat ook een mogelijkheid. 



    Specialistische GGZ:

    De praktijk heeft geen contract voor Specialistische GGZ zorg. Dit is GGZ zorg voor ernstigere of complexere klachten. Als u hier een verwijzing voor hebt, dan kunt u daarmee niet bij ons terecht.





    Geen diagnose:

    Soms kan er geen diagnose gesteld worden, maar zit u wel met dingen waar u hulp bij kunt gebruiken. U kunt er dan altijd voor kiezen om een afspraak te maken op eigen kosten.

    Dit kan bijvoorbeeld bij vragen rondom zingeving, lichte klachten, relatieproblemen, problemen/stress op het werk, omgaan met verlies of veranderingen, omgaan met partner die psychische klachten heeft, enz.



    -----------------------------



    Annuleringskosten/no show:



    Wanneer u een afspraak onverhoopt moet afzeggen of verzetten, dan graag zo op tijd als mogelijk, dit dient telefonisch te gebeuren door te bellen tussen 13 en 14 uur (op werkdagen). Mocht dit niet lukken, dan kunt u de voicemail inspreken.



    Indien de afspraak meer dan 24 uur vooraf wordt geannuleerd zijn hier geen kosten aan verbonden.



    Wanneer de afspraak wordt geannuleerd binnen 24 uur, dan wordt er 50 euro in rekening gebracht. Wordt de afspraak gemist zonder af te zeggen, dan wordt de gehele sessie in rekening gebracht.



    De kosten voor een niet nagekomen of geannuleerde afspraak worden niet vergoed door de zorgverzekeraar en zijn dus voor uw eigen rekening.



  • Voorwaarden van de praktijk

    Via deze link kunt u de voorwaarden lezen van de praktijk inzien. Door een afspraak te maken gaat u automatisch akkoord met de voorwaarden. U leest in de voorwaarden tevens informatie over verwerking van uw gegevens. 

  • Crisis

    De praktijk heeft geen crisisdienst. Wanneer er tussen de afspraken een nood/crisissituatie is die niet kan wachten, dan kunt u het beste contact opnemen met de huisarts (binnen kantooruren) of huisartsenpost (buiten kantooruren). Indien nodig kan de huisartsenpost u doorverwijzen naar de crisisdienst van de GGZ.

Share by: